Plyoträning (hoppträning)

Plyoträning med hopp och studs i alla former har verkligen blommat ut till en trend. Diverse gruppträningspass innehåller mängder av hoppserier och de glada motionärerna hoppar som aldrig förr. Jätteroligt att många har hittat den här fantastiska träningsformen. Men vill du hålla dig hel bör du behandla detta med respekt.

En stor del av mitt liv har jag vigt åt handboll. Spänst och sprint ligger mig väldigt varmt om hjärtat, så detta är någonting som jag har reflekterat mycket kring.

Styrka är en förutsättning för kraft!

Något som jag tror att många glömmer är att nyckeln och förutsättningen som krävs för att kunna hoppa högre och springa fortare är att du är stark i förhållande till din kroppsvikt. Jag får ofta frågan ifrån hungriga ungdomar som funderar över hur man gör för att hoppa högt. Då brukar jag alltid fråga vad de tar i knäböj/frivändning. Inte minst behöver du en god grundfysik för att du inte ska gå sönder av de enorma krafterna som du utsätter din kropp för vid ett maximalt upphopp.

Aspekter som tajming, teknik och annan mer grenspecifik träning är också viktigt. Det gamla mantrat KVALITÉ framför KVANTITET är en viktig grundpelare för att bli spänstig. Jag får ont i magen när jag ser ungdomstränare som säger att de ska träna spänst och sen låter sina unga adepter hoppa 100tals hopp upp och ner i en trappa. Ett stående längdhopp belastar kroppen flera gånger din egen kroppsvikt.

Att tänka på för dig som vill testa plyoträning!

Plyoträning är praktiskt, du behöver varken gymkort eller träningsutrustning. Samtidigt är det både roligt och effektivt. Men väl värt att tänka på om du inte sysslat med hoppträning innan är att du bör börja försiktigt med några få hopp i taget. Extra viktigt är att börja med en försiktig volym om du börjar bli en mogen frukt (läs gammal dvs 20+).

Plyoträning som komplementträning för annan idrott!

Om din idrott ställer stora krav på spänst och/eller sprint, så som fotboll, handboll, volleyboll etc. Är en viktig aspekt att begrunda att den vardagliga träningen redan innehåller en massa plyometrisk träning. Om man då adderar extra hoppträning utöver den vanliga grenspecifika träningen ökar risken för att belastningen blir allt för tuff. Givetvis fyller renodlad hoppträning en viktig funktion och bör ha sin plats i dessa idrotter, förutsatt att man tar plyoträningens tunga belastning i beaktande vid träningsplaneringen.

Fördjupningstips!

Vill du fördjupa dina kunskaper om plyoträning rekommenderar jag varmt när träningssnackpodden gästas av sprinttränaren Håkan Andersson, länk HÄR.

Lycka till!

Tagged: