2017-04-03 Jonathan Tygesen

Träningstips ocklusionsträning

Vad är ocklusionsträning?

Har du också sett att träningsnördarna på gymmet början vandra runt med band som påminner om suspekta knarkband? Då har du säkert bevittnat ocklusionsträning.

Vad är då poängen med att ”strypa” musklerna för att sedan ta en mycket lättare vikt än du normal och lyfta tills det känns som armarna ramlar av?

Jo,  utöver att det faktiskt är en härlig att känna grymma pumpen i musklerna . Så har det senast kommit en hel del spännande litteratur om ämnet.  I den HÄR artikeln ”stryp dig till framgång” sammanställer Jacob Gudiol både mekanismerna för hur det fungerar och hur du ska tillväga praktiskt på ett bra sätt.

Något som jag tycker som är spännande med ocklusionsträningen är möjligheten att få en ordentligt träningseffekt även om man dras med skador. Många år med styrketräning och handboll har gett mig riktiga gubbknän som inte gillar tunga knäböj i kombination med handboll. Men jag är ju ändå ganska stark i benen och att köra 432reps benspark lockar inte alltid… Då kan detta vara ett perfekt komplement för att bli riktigt trött i benen utan att det sliter mer än nödvändigt. (Givetvis beror detta på vad du har för typ av skada, därför ska du givetvis kolla med en sjukgymnast innan du prövar.)

En annan fördel för alla som har råkat ut för att livspusslet kommer i vägen och snor värdefull träningstid. När du väl sulat på dig träningsstället så har du bara 20min innan barnens ska hämtas etc… På med ocklusionsbanden och VIPS så har du en bra träning på 20minuter! Och eftersom du tränar så långt ifrån ditt RM behöver du inte någon längre uppvärmning, mer eller mindre bara att tuta och köra.

Om du är sugen på att testa tycker jag att du ska börja med vanliga bicepscurl. På sätt kan får du en känsla om mycket du ska strypa och det är lätt att justera belastningen osv. Börja med 30reps, vila ca 15-30sek och kör sedan 3set x 15reps.

Ocklusionsträning bicepscurls

Det går alldeles utmärkt att köra ocklusionsträning även på benen men då är lindor eller dylikt att föredra för strypa. Tips på övningar: Bulgariska utfall, knäböj, benspark.

Lindor

Några kloka sista råd när du ska testa ocklusionsträning:

1: Använd detta som ett roligt komplement och inte en grundpelare.

2: Stryp inte för hårt (du ska kunna känna pulsen)

Lycka till!

Tagged: