2017-07-09 Jonathan Tygesen

För och efterbilder ofta ett cyniskt bildfusk

för och efterbilder

Oavsett om du vill eller inte har du som rört dig i träningsvälden säkert fått en hel hop med för och efterbilder kastade i ansiktet. Inspirerad av en rad skräckexempel kände jag för att skriva några rader om detta. Först en brasklapp vi vill understryka att  PT-STUDION inte är särskilt mycket för varken skönhetsideal eller tok deff , vi förordar däremot en sund och balanserad kosthållning. Så vill du läsa mer om hur våra tankar kring kost och kostråd tryck HÄR. Den här texten kommer inte heller beröra varken deff eller diet. Vill du likväl läsa några tips och trix kring hur du maxar beachprofilen så kan du läsa styrkelabbets genomgång, den hittar HÄR.

Vill du ta en riktigt smickrande spännisbild för att få ryggdunkar från kamraterna? Eller det kanske till och med är ditt vassaste lockrop för att fånga en präktig hona/hane? Du kanske har långt gångna planer på att låta installera en hel fondvägg med din välsvarvade figur. Helt okej, kör hårt! Det tänker inte jag moralisera kring.

Syftet med det här inlägget är faktiskt inte att hitta ett legitimt skäl för att få exponera mig i underkläder. Jag har inte heller några planer på att skapa en ”brandmanskalender”. Faktum är att jag inte ens tänker sälja in ett magiskt recept för några häpnadsväckande förändringar. Jag vill snarare belysa problematiken när man ”lurar” sin publik med skeva bilder.

Vad är då problemet med skeva för och efterbilder?

Problemet är när dessa trix används för att lura på oss verkningslösa preparat. Inte nog med det så bidrar det också till att skapa orimliga förväntningar, sneda ideal och taskig självkänsla.

 

Här kommer en kort tutorial i hur man kan manipulera sin publik med fotokonst:

Trix för att ta en riktigt osmickrande bild:

  • Olyckligt ansiktsuttryck (Du vet känslan när man slagit lilltån i en tröskel)
  • Gamnacke (Nackpositionen de flesta har när man trär en tråd genom en nål)
  • Tryck ut magen (Som du har planerat att sätta en unge till världen inom en snar framtid)
  • Välj dåliga vinklar och ett taskigt filter (Samma princip som när du tar en selfie underifrån)
  • Salta det hela med en touch av photoshop (Skapa en extra blek figur som du gärna gör lite extra flaskformad)

Trix för att ta en riktigt SAFTIG efterbild:

  • Se glad/ nöjd ut (Tänk på något som får dig att se extra belåten ut familj, grillkväll, salongsberusning)
  • Se till att du har riktigt härlig pump (armhävningar i massor osv)
  • Spänn varenda muskel du har (Det här vet jag att du har smygtränat på innan)
  • Bomba på med babyolja (Alla ser starkare ut när man glänser)
  • Välj en magisk pose och en riktigt bra filter (Samma princip som när du vill slå like rekord på insta)
  • Peppra det hela med en positiv touch av photoshop (Lite extra skugga och starka kontraster blir extra knaprigt)

 

Har det inte hänt någonting?

Jodå, visst har jag fått avkastning på mina fyra veckors tradiga besök i den kaloriräknades värld. Förutom att jag vid mer än ett tillfälle känt mig som en social kuf, har det ramlat av 4,3kg utan att min träningsprestation försämrats nämnvärt.

Så här ser den osaltade sanningen ut:

för och efterbilder

 

Här kommer en mini tutorial i hur du istället dokumenterar din form på ett vettigt sätt:

  • Ta för och efterbilder i samma ljus, vinkel och bakgrund
  • Mät dig (förslagvis lår, stuss, midja, bröst, biceps)
  • Väg dig (på samma tid och våg varje gång)
  • Träningsprestation (försök att inte tappa tränings kvalitén)

Eller så skiter du i allt ovanstående och rör på dig för det är skoj och fyller kakhålet med mandelkubb, det är helt OKEJ!

Till slut vill jag bara säga att träning verkligen är för alla, tjock som smal, gammal som ung, svag som stark och du behöver absolut inte hålla på med sånt här om du inte vill. Träning tillhör dig ändå.

Tack till fotograf Jonas Arnesson för hjälpen, du kan se mer av hans arbete HÄR

 

 

Tagged: