2017-02-16 Emelie Andersson

Foam rolling – bra eller dåligt?

BRA! Speciellt för att bekämpa en dålig hållning. Exempelvis om man sitter mycket, tittar mycket skärm, bär på bebisar, sitter i kassan eller ligger nerhasad i soffan så tenderar man till att få en ganska taskig hållning. ”Gam-nacke”, ”ostbåge-rygg” och ”potatissäck” kan man ju lite skämtsamt dra till med ibland.

I vår kropp finns något som kallas för fascia. Den finns runt varje muskel och led och utan den skulle vi inte kunna utföra rörelser. Den ger vår kropp möjligheten att arbeta som en enhet. En stel fascia kan dock ställa till problem och ge oss värk. Fascian ska vara elastisk och smidig men för många med en alldeles för inaktiv vardag blir den stel och jäklig vilket gör att kroppen känns som 100 år gammal. Det gör ont att resa sig från sängen, svårt att ta på sig sockarna utan att sätta sig ner, svårt att vrida sig osv osv.

Genom att använda en foam roller kan man ta hand om, stretcha och massera sin fascia och sina muskler. Vilket i sin tur gör att kroppen känns smidigare, rörelser blir lättare (i vardagen likväl som på gymmet) och man kan undvika värk!

 

Nedan är en personlig favorit för att motverka just dålig hållning, börja varsamt och känn efter vart din kropp befinner sig. Vill man kan man rulla ryggraden som jag gör i senare delen utav filmen men som sagt börja varsamt och lägg några minuter på att bara andas och låta ryggraden smälta över rullen.